woensdag, maart 20, 2013

Klaver Kaas



Veehouders en kaasmakers Piet en Marcel Klaver:
‘Onze kracht ligt in onze veelzijdigheid’

Kaas smaakt naar wat je er in doet. Dus is het belangrijk om koeien en geiten het allerbeste voer te geven. Zo simpel is het voor de familie Klaver, een boerenfamilie die in het Noord-Hollandse Winkel een eigen ambachtelijke kaasmakerij heeft. Trots zijn ze op de publieksprijs die ze onlangs in de wacht sleepten bij de verkiezing ‘Beste kaas van Nederland’.

Aan tafel zitten Piet en Marcel Klaver, die hun familie vertegenwoordigen. Piet is één van de drie broers die het bedrijf in 1975 overnamen van hun vader. Inmiddels zetten zijn twee zonen en neef Marcel en zijn jongste broer het bedrijf voort. Een melkveebedrijf dat een eigen richting heeft gekozen.

Eigen winkel
“Het was de eeuwige strijd om de melkprijs, die in de zeventiger jaren slecht was”, vertelt Piet. “We zochten naar een manier om daaraan te ontsnappen en besloten een deel van onze melk te verwerken tot kaas.” Naar hun idee was het logisch om kaas te maken waar ook klanten zijn, dus begonnen ze met de kaasmakerij in een pand in het centrum van Beverwijk. Alle dagen reden ze met 1.500 liter melk naar de stad, om daar hun boeren Goudse kaas te maken. De gedachte was goed, maar de verkoop viel tegen. Dus gingen de mannen hun overschot uitventen. Met de aankoop van een bestaande kaaswinkel in Alkmaar keerde het tij. De verkoop trok aan en er kwamen ook verkooppunten in Heerhugowaard en Nieuwe Niedorp.
In 1980 was het punt bereikt dat de broers het proces onder de knie hadden om kaas van constante kwaliteit te maken en bouwden ze een grotere productie-unit op hun boerderij. Daarnaast maakten ze boerenboter en -karnemelk voor hun winkels.

Nieuwe kaasfabriek
Op het moment dat zuivelfabrieken eigen ambachtelijke producten gingen maken en supermarkten interesse kregen brak de tijd aan om de bakens te verzetten. De contacten met de handel waren dusdanig goed dat de boerderij te klein werd voor de vraag naar goede kaas. Dat was het moment om het aantal winkels af te bouwen en puur te focussen op het kaas bereiden.
In het millenniumjaar bouwden ze een kaasmakerij op een bedrijfsterrein in Winkel, met de bedoeling om daar 1,5 miljoen liter melk per jaar te gaan verwerken. Het ging echter veel beter dan verwacht. De productie nam ieder jaar met 30 tot 40% toe. Inmiddels verwerken zij  per jaar 12 miljoen liter melk tot kaas. Dat is meer dan de melk die hun 350 koeien en 2.300 geiten geven. Daarom kopen zij melk van andere boeren in.

Grote variatie
Naast blanke kaas maakt de familie Klaver kruidenkazen, kazen onder private label voor de retail en speciale maten voor andere kaasfabrieken. De nadruk ligt op het ambachtelijke proces, waarbij inmiddels rauwe melk is vervangen door gepasteuriseerde melk. “Daardoor kunnen wij een constante, uniforme kwaliteit maken”, legt Marcel Klaver uit. “Het mag dan geen boerenkaas meer heten, maar wel ambachtelijk geproduceerd. Zelf staan we hier helemaal achter en vinden we dat de smaak niet onder doet voor boerenkazen.”

Goed veevoer
Dat klanten de kaas van Klaver zo waarderen komt volgens Marcel door de strenge eisen die zij aan hun melk stellen. “Onze overjarige kaas is bijvoorbeeld nog steeds goed met een kaasschaaf te snijden, omdat ze smeuïg is. We geven de dieren lijnmeel, dat veel zachte en gezonde vetten bevat. We besteden ook veel aandacht aan de kuil, zodat de dieren goed, gezond eten krijgen.”
Die extra zorg voor het voer zorgt ervoor dat de kostprijs van een liter melk drie cent hoger ligt dan gemiddeld. Maar die meerprijs betaalt zich weer uit in een goede kwaliteit kaas.

Toekomstplannen
Plannen zijn er genoeg voor de toekomst. Zo wil de familie het melkveebedrijf door laten groeien. Marcel: “Onze kracht ligt in onze veelzijdigheid. Ondanks onze omvang zijn we nog steeds een bescheiden speler. Moeilijk is het om onze wei te verwaarden, want die is afkomstig van vele soorten kaas en gaat dus nog naar de varkens. We gaan dus aandacht geven aan beter filtreren en koelen, zodat het geschikt is voor andere toepassingen.”
“We vonden al dat onze kaas de beste is. Nu consumenten dat ook ervaren is dat een bevestiging en komen we steviger in onze schoenen te staan.” 



Agrarische nieuwsbrief ABN AMRO Bank, maart 2013