Veredelingsbedrijven werken
aan gesloten ketens
‘De juiste balans vinden
tussen wensen van telers en consumenten’
Voor de veredelaars van groenten gloort er altijd een
nieuw ras aan de horizon. Of het nu gaat om hoge productie, resistenties of
juist smaak, om bulk of niche, om Nederland, Europa of verder, verbeteringen
blijven nodig. Maar wie bepaalt nu de strategie die ieder bedrijf volgt?
Telers, grootwinkelbedrijven, trendzettende koks of consumenten? Iedere veredelaar
zingt zijn eigen lied.
Veredeling voor de niche of bulk, dat is de grote vraag.
Veredelingsbedrijven proberen beide markten te bedienen, maar ieder heeft zijn
eigen accenten. Eminent bijvoorbeeld, opgericht door paprikatelers Jan en Ted
van Heijningen, specialiseerde zich als productiebedrijf in bijzondere gewassen
die zich onderscheiden in vorm, kleur en smaak. Een echte nichespeler dus.
Selectie en veredeling had eerst tot doel om eigen producten te ontwikkelen,
maar er is eveneens vraag naar zaden ontstaan.
Account manager Joke Kras legt
uit hoe Eminent vers product levert aan Engeland, Duitsland, Scandinavië tot
ver in Rusland. Het assortiment is breed, van tomaat, paprika, peper, aubergine
tot wortel- en knolgewassen. Eminent Seeds beperkt zich voorlopig tot
specialties van paprika, peper en tomaat.
Naast snackpaprika’s is het
gelukt om een Habanero te ontwikkelen die 20 kg/m2 produceert. Zo’n
uitzonderlijk hete paprika is geschikt voor Ethiopië, Uganda of Mexico. Dat er
hete exemplaren bij zitten is wel duidelijk. In de verwerkingshal van het
bedrijf lopen de tranen je spontaan in de ogen.
Kras: “Nederland is voor ons niet zo hele grote markt. We
kijken veel verder.”
Helemaal nieuw op de veredelingsmarkt is Axia Vegetable
Seeds. Het bedrijf werd in 2010 opgericht door Sandor en Alois van Vliet, die
eerder de scepter voerden bij het door Monsanto overgenomen Western Seeds. Dit
jaar brengen zij hun eerste rassen op de markt. Hun specialisatie is de
veredeling van tomaten. Dat is geen verrassing als de aandeelhouders van dit
bedrijf allen tomatentelers (en een plantenkwekerij) zijn.
Alois van Vliet legt uit hoe het bedrijf in zo’n korte tijd
al aan de markt kan zijn. “Onze aandeelhouders zijn natuurlijk onze adviseurs.
Dat is een groot voordeel. Daarnaast belichten wij net zoals in de praktijk
gebeurt, waardoor wij in de winter doorgaan en dus meerdere keren per jaar van
teelt wisselen. We zijn weliswaar klein, maar snel, flexibel en innovatief.”
Mainstream of specialties, alle tomatenrassen zijn voor Axia
belangrijk. Kesgro in Middenmeer heeft inmiddels op 9 ha de middelgrote
trostomaat ‘Axiradius’ gezet. Intussen is er een nieuwe cherrytomaat ‘Axiani’,
die rijp is voor de praktijk.